
De Drie Juwelen (Buddham Sharanam) is een zieleroerende duet, gezongen door Deva Premal samen met haar geliefde stemcoach en vriendin Nicki Wells. Dit nummer is diep geworteld in de boeddhistische traditie en wordt gezongen in het Pali, de oude taal van Gautama Boeddha zelf. De mantra belichaamt de diepgaande betekenis van de Drie Juwelen: Buddham (de Boeddha), Dhammam (de Leer) en Sangham (de spirituele gemeenschap), en roept een unieke energetische kracht op die de essentie van deze fundamentele beginselen tot leven wekt.
❂
Osho praat regelmatig over De Drie Juwelen (Buddham Sharanam). Het fragment dat hieronder volgt is afkomstig uit The Book of Wisdom (Parel 403):
"In de traditie van de Boeddha zijn er drie beroemde toevluchten (beschermplaatsen):
Buddham sharanam gachchhami – ik ga naar de voeten van de Boeddha, ik geef mij over aan de Boeddha.
Sangham sharanam gachchhami – ik ga naar de voeten van de gemeenschap, ik geef mij over aan het boeddhaveld.
En ten derde: Dhammam sharanam gachchhami – ik geef mij over aan de ultieme wet, die belichaamd wordt door de Boeddha en die gezocht wordt door de gemeenschap, die werkelijkheid is geworden in de Boeddha en die een zoektocht is binnen de gemeenschap.
Deze drie zijn het belangrijkst voor een zoeker: de meester, de gemeenschap en de dhamma – de Tao, het Logos, de ultieme wet.
Tenzij je in contact bent met iemand die al gerealiseerd heeft, is het bijna onmogelijk om te groeien. De hindernissen zijn talloos, de valkuilen talrijk, de valse deuren legio, de verleidingen eindeloos; er is alle kans dat je verdwaalt. Tenzij je in het gezelschap bent van iemand die de weg kent, die de weg gegaan is, die aangekomen is, is het vrijwel onmogelijk om het doel te bereiken. Tenzij jouw handen in de handen liggen van iemand die je kunt vertrouwen en aan wie je je kunt overgeven, zul je onvermijdelijk afdwalen. De geest creëert zóveel verleidingen – zo verleidelijk zijn ze, zo magnetisch hun kracht – dat het onmogelijk is om het te halen tenzij je je bevindt in het krachtveld van iemand wiens magnetisme sterker is dan welke andere verleiding ook. Dat is de betekenis van discipelschap.
Buddham sharanam gachchhami – ik geef mij over aan de meester.
De meester is een zó magnetische kracht dat jouw overgave aan hem jouw bescherming wordt; daarom wordt hij ook wel 'de toevlucht' (beschermplaats)genoemd. Dan ben je veilig, dan word je geleid, dan ben je beschermd. Dan is jouw hand in de handen van iemand die weet waar hij je moet brengen, welke richting hij je moet wijzen.
Het tweede is de gemeenschap. Elke Boeddha schept een gemeenschap, want zonder gemeenschap kan een Boeddha niet functioneren. Een gemeenschap betekent zijn energieveld, een gemeenschap betekent de mensen die zich met hem hebben verbonden, een gemeenschap betekent een alternatief voor de gewone wereldse maatschappij die achter schijncomfort aanloopt – een gemeenschap is voor iedereen beschikbaar. Een kleine oase in de woestijn van de wereld, dat is wat bedoeld wordt met een gemeenschap die door een Boeddha is geschapen – een kleine oase waarin het leven geleefd wordt vanuit een totaal ander perspectief, met een totaal andere visie, met een totaal ander doel; waar het leven met betekenis wordt geleefd, met doelgerichtheid, met methode – ook al lijkt het voor buitenstaanders misschien krankzinnig, toch zit er een methode in die ‘waanzin’; waar het leven wordt geleefd in gebed, in alertheid, in bewustzijn, in wakker zijn; waar het leven niet slechts toevallig is, maar steeds meer groeit in een bepaalde richting, naar een bepaalde bestemming; waar het leven niet langer is als drijfhout op zee.
En het derde is de dhamma. Dhamma betekent waarheid. De Boeddha vertegenwoordigt de dhamma op twee manieren: ten eerste, door zijn communicatie, met woorden; ten tweede, door zijn aanwezigheid, door zijn stilte, door zijn communie – zonder woorden. De verbale communicatie is slechts een inleiding tot het non-verbale. Het non-verbale is een energetische communicatie. De woorden zijn slechts voorbereidende middelen; ze bereiden je enkel voor, zodat je de meester kunt toestaan met je te communiceren op energetisch niveau, want op energetisch niveau betreed je echt het onbekende. Energetisch vraagt het om groot vertrouwen, want je zult totaal onwetend zijn over waar je heen gaat – je bent je er alleen van bewust dát je ergens naartoe gaat, dát je geleid wordt, dát er iets gebeurt van enorme betekenis; maar wat het precies is, daarvoor heb je nog geen taal, geen ervaring om het te herkennen. Je begeeft je in het terrein dat nog niet in kaart is gebracht.
❂


